قدس آنلاین:محمود شحات انور از قاریان شناخته شده بین‌المللی و حافظ کل قرآن کریم است که توانسته عنوان اول مسابقات بین‌المللی «لیلة القدر» مصر را از آن خود کند.

محافل قرآنی حرم رضوی از باشکوه‌ترین محافل قرآنی است

به گزارش قدس آنلاین،این قاری جوان مصری، پنجمین باری است که برای تلاوت کلام وحی در حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) حضور می یابد. صاحب نامی او امروز نه فقط به واسطه بزرگی نام پدرش که به برکت صوت زیبا و تلاوت‌های ماندگار خود او نیز هست. «محمود شحات انور» فرزند قاری صاحب نام مصری استاد «محمد شحات انور» و دانشجوی مقطع کارشناسی مطالعات اسلامی دانشگاه الازهر مصر است. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت و گویی با این قاری قرآن مجید است که در حاشیه برگزاری «محفل انس بار قرآن در جوار عترت» حرم مطهر رضوی همزمان با ماه مبارک رمضان انجام شده است؛

برنامه های قرآنی متنوعی به مناسبت ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی برگزار می شود، چگونه می توان بهره برداری بهینه بخصوص از حضور پرشور کودکان و نوجوانان علاقه مند از این محافل و جلسات داشت؟
ماه مبارک رمضان، بهار قرآن است و آمارهای منتشره نشان می دهد که برگزاری محافل قرآنی در حرم مطهر یک حرکت بسیار عالی و خوب و حضور پرشور اقشار مختلف مردم در این محافل، قابل تحسین است و همواره باید تلاش شود که این محافل بخصوص برای کودکان که برای فراگیری مفاهیم قرآنی و معارف اسلامی زمینه پذیرش ذهنی آماده ای دارند، اثربخش باشد. همه می دانیم که بهترین زمان برای حفظ قرآن و آشنایی با معارف قرآنی، همان سنین کودکی و نوجوانی است و لذا این اقدام آستان قدس رضوی و بخصوص فعالیت هایی که در قالب مهدالرضا برای تربیت قرآنی کودکان در نظر گرفته، بسیار ارزنده است و باید بیش از پیش به این مهم توجه شده و این طرح به صورت فراگیر در سطح گسترده اجرا شود.
به عنوان یک قاری شناخته شده در جهان اسلام، فعالیت های قرآنی حرم مطهر رضوی را چگونه ارزیابی می کنید و چقدر از قاریانی که در این مکان به قرائت کلام وحی می پردازند، شناخت دارید؟
خوشبختانه در حرم مطهر رضوی توجه ویژه ای به فعالیت‌های قرآنی شده و آنطور که دیده و شنیده ام، محافل و برنامه‌های قرآنی که در این مکان برگزار می‌شود، از بهترین و باشکوه‌ترین محافل قرانی جهان اسلام است. همچنین باید بگویم به برکت حضرت رضا(ع) و توجهاتی که از سوی مسئولین آستان قدس رضوی به مباحث قرآنی و پرورش نسل قرآنی شده، سطح قرائت قاریان حرم مطهر رضوی بسیار مطلوب است.

با تفاهم‌های صورت گرفته بین آستان حضرت رضا(ع) و دیگر عتبات عالیات، در مناسبت‌های مختلف قاریانی از این آستان برای قرائت کلام وحی به کشورهای اسلامی و بخصوص حرم مطهر ائمه معصومین علیهم السلام اعزام می شوند، نظر شما در این رابطه چیست؟
من پنج نوبت توفیق قرائت کلام وحی در حرم مطهر حضرت رضا(ع) را داشته‌ام و قرائت‌های من در این مکان نورانی، از جمله بهترین و خاطره‌انگیز‌ترین قرائت‌های زندگی ام می‌باشد، ولی تاکنون توفیق اجرای برنامه در عتبات عالیات کشور عراق را نداشته ام و امیدوارم این حرکت‌های قرآنی روز به روز رشد بیشتری داشته باشد تا قاریان کلام الهی با نوای خود فضای جامعه اسلامی را بیش از پیش معطر کنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.